Flyg t/r med BRA Ängelholm-Bromma

Statyn av Margareta Krook utanför Kgl Dramaten.
Entréterassen till Dramaten.
Innergården på Hallwylska.
Hallwylska-interiör.
Hallwylska-porslin.
Den vilande Diana.
Villa Källhagens. Restaurang och hotell.
Kaknästornet bakom Sjöhistoriska museet.
DN-konsert. Scenen.
Rätt som det regnade kom det en skur.
Man såg nästan bäst på storbildsskärmen.
Malena Ernman var magnifik.
Allhelgona kyrkan fick hjälp med att dela nattvard.
En vacker fontän på Mariatorget.
Fatbursparken med sitt torn och böjda hus.
Katarina kyrka på Söder
Katarina kyrka, interiör.
Söderkåkar.
Mäster Mikaels gata.
Margareta kollar utsikten från Cornelisparken.
Vy från Cornelisparken.
Mosebacke, estraden.
Vacker sekelskiftesarkitektur.
Margareta och jag på Drottninggatan.
Kungsträdgården. Festival.
Nationalmuseum. Skulpturgården.
Hedvig Eleonora kyrka.
Stureplan.

Navigera genom vänster- eller högerpilen i bilden eller klicka på den för att komma till relevant dag. Klicka på en av de mindre bilderna för att starta bildspelet.

Lördag 10 augusti

Vi blev hämtade av Thomas på Barkåkra prästgård vid elvatiden. Han skjutsade oss och bagaget till Ängelholm-Helsingborgs flygplats, vilket vi var mycket tacksamma för. Bagagedrop och säkerhetskontroll gick relativt smidigt med QR-koderna i mobilerna. Snart satt vi i BRA:s turbopropplan på var sin sida om mittgången.

Vi serverades kaffe och varsin påse med fruktbollar under färden, som annars ägnades åt korsordslösning. Vi landade på Bromma vid 13-tiden och väntade ut våra väskor innan vi köpte Access-kort för 7 dagar och knallade bort till busshållsplatsen. Bussen tog oss in mot city, så att vi kunde byta till tunnelbanan. Snart var vi vid Karlaplan och kunde promenera sista biten till Rigagatan på Östermalm.

Vi installerade oss i den lilla lägenheten och packade upp våra väskor. Därefter en orienterande promenad i närområdet och lunch.

På kvällen promenerade vi till restaurangen på Nybrogatan 38, där vi åt en god middag på bland annat ankbröst. Allt var mycket gott och personalen vänlig och kunnig. Lokalen imponerade inte lika mycket, men stället var välbesökt.

En diskussion, som startade på restaurangen, fortsatte på hemvägen via Karlaplan och när vi kommit hem. Det blev svårt att somna med denna i åminnelse och utan öronproppar.

Söndag 11 augusti

Efter en rekapitulering av gårdagen och analys av diskussionen då, var vi överens och gav oss ut på sta'n för en liten sightseeing, med bland annat besök i det Hallwylska palatset, där en specialutställningen "En kvinnas röst" (Ebba von Eckerman) var aktuell. Allt var mycket fint på museet med trevlig personal.

Vi tog därefter spårvagnen till Djurgårdsbron för vidare promenad längs Djurgårdsbrunnsviken ut mot Gärdet. Vi stannade på Villa Källhagen, hotell/restaurang, där vi åt varsin räkmacka, som inte var i toppklass.

Snart var vi ute vid Sjöhistoriska museet, där DN-konserten skulle gå av stapeln och folk höll på att strömma till. Regnet hängde i luften, men trots det fick vi senare höra att 22 000 personer kommit.

Malena Ernman hade kallats in med kort varsel som ersättare till en krasslig Sven Bertil Taube. Tillsammans med filharmonikerna gav hon ett minnesvärt framträdande, som man för övrigt såg/hörde bäst vid storbildsskärmen.

Efter en och en halv timme och åtrkommande regnskurar, som vårt paraply hade svårt att skydda oss ifrån, gav vi upp och strosade hemåt via Valhallavägen. Lite vila och ombyte innan det var dags att ge oss av till aftonmässan i Allhelgonakyrkan på Söder. Vid ankomsten dit blev vi tillfrågade om att dela nattvard av kyrkvärden. Margareta accepterade och bildade station med en ung kvinnlig prästaspirant. Kyrkan blev full av en av brokig skara, där de flesta säkert tillhörde församlingen. Intressant och givande upplevelse.

Det blev en kvällsmåltid på vägen tillbaka på Alegria Tapas Bar, Karlaplan 6, innan söndagen avslutades med lite TV-tittande.

Måndag 12 augusti

Efter morgonbestyren tog vi oss med tunnelbanan till Slussen och knallade upp på Hornsgatan till galleri Konst och Folk, som innehas av min gamle fotbollsadept Douglas Widerström. Han var tyvärr inte där, men jag träffade hans son Love och blev fotograferad med honom av den trevlige expediten.

Jag fyndade ett par "blue suede shoes" hos Scorett på vägen. Hade kostat multum, men fick dem för 359:-. Kul!

Därefter på jakt efter Mosebacke via Mariatorget, Fatbursparken och Medborgarplatsen till Katarina kyrka, där vi avlade ett besök. Sedan längs Mäster Mikaels gata till Cornelisparken och vacker utsikt över staden. Vi frågade en söderkis om vägen och kunde promenera till Mosebacke torg och upp på terassen.

Sedan tog vi oss ner till Slussen igen och med t-banans hjälp till NK-varuhuset, där jag hittade en tröja på Massimo Dutti.

På kvällen tog vi oss till Drottninggatan 102 och restaurang Underbar, där vi träffade Margaretas studiekamrat Cecilia och åt en god libanesisk rätt. Återtåg, tv-tittande och sänggående avslutade måndagen.

Nöjd med nyinköpta skor i påsen och Stockholm för mina fötter.

Tisdag 13 augusti

Vi tog det lugnt på morgonen, men gav oss så småningom ut på jakt efter inneskor till Margareta. Det blev ett besök på Svenskt Tenn också för inspiration till inredning och möblering. Skorna fyndades efter lite letande och vi kunde fortsätta till Fleminggatan

Där tog Sara, Nils och Amanda emot oss och vi fick en riktigt god lunch på lasagne med rabarbepaj till dessert. Det var härligt att se sina kära igen! Vi pratade och hade det trevligt en lång stund innan vi tog bussen mot Nationalmuseum.

Den körde oss dock inte längre än till Kungsträdgården, så vi gick sista biten. Museibesöket blev en riktig höjdare med massor av högkvalitativ konst på de kulörta väggarna. Det hade behövts en hel dag för att göra utställningarna rättvisa, men vi skummade av våningarna på c:a två timmar.

På återvägen via Strandvägen, anade vi en regnskur i antågande och vi hann precis rädda oss in på ett ställe där innan himlen öppnade sig. Det kostade ett glas öl och ett glas vin, men det var det värt för att inte dränkas.

Vi handlade i saluhallen på Östermalm och kunde äta gott med rött vin därtill på hemmakvällen.

Onsdag 14 augusti

Dags att packa väskorna och städa den lilla lägenheten. Vi samverkade bra och kunde ta en liten promenad till återvinningsstationen och vidare ut på gärdet, innan vi väntade ut receptionisten för att kunna deponera vårt bagage på hennes expeditin, medan vi gav oss ut på sta'n för att bland annat äta lunch.

Men först besökte vi Hedvig Eleonoras kyrka, där vi tog en 11-kopp på trädgårdsmöblerna och samtalade både med prästaspiranten (från Allhelgona) och en äldre dam med smort munläder.

Vi hämtade därefter upp vårt bagage och tog oss via tunnelbana, pendeltåg och buss till Bromma flygplats. Där fungerade allt smidigt och vi kunde slå oss ner och vänta på boardingen. Då passerar min "svärson" Anders Larsson mitt framför oss och han slog sig ner och pratade en stund. Han skulle boka om sitt flyg och vi gick till gaten och satt snart i BRA-kärran.

Jill Jonsson satt två platser framför mig i sin röda kappa. I ankomsthallen i Ängelholm stod Jeanette och väntade på oss. Väskorna kom snart på rullbandet och vi kunde lasta in dem och oss i hennes bil. Jeanette var vänlig nog att köra mig hem, innan kursen ställde till Barkåkra. En härlig resa var till ända.